maanantai 27. heinäkuuta 2015

1. TYÖHARJOITTELUJAKSO 3 VIIKKOA, toteutui minulla ajalla 8.6.2015-30.6.2015 (alkuperäinen ajanjakso 8.6-26.6.2015)



TYÖHARJOITTELU


1. työharjoittelupaikka oli minulla KOTI-IKKUNA Oy LKV Huittisissa. Se on kiinteistövälitysfirma.
Samoissa yhteisissä tiloissa toimii myös Isännöintitalo Virtanen Oy, Lakiasiaintoimisto Teerikoski Oy, Insinööritoimisto Design Stable Oy  ja "Virtasen kauppa", joka on vanhan tavaran kauppa.
Työkavereina minulle tutuimmiksi tulivat Marjo, Pekka ja Paula. Mukavia tyyppejä kaikki :)

Halusin nähdä ja kokea jotain uutta alaa, mistä minulla ei ollut mitään aikaisempaa työkokemusta.

TYÖTEHTÄVIINI KUULUI MM.

- Firman asioilla juoksemista, kuten posti ja kauppareissuja sekä kilpailevasta firmasta asiapapereiden ja avainten hakua sekä asiapapereiden ja avainten palauttamista kyseiseen firmaan takaisin.
Yhteistyö näyttää sujuvan hyvin näiden kahden firman välillä :)

- Arkistokaappejen uudelleen järjestämistä.

- Päivystämistä toimistolla yksin sekä asiakaspalvelua tarvittaessa niissä tilanteissa.

- Henkilökunnan keittiön siivousta ja tiskien laittoa sekä kahvinkeittoa.

- Asiapapereiden arkistointia.

Arkistointihommia, myytyjen kohteiden kansioiden tekoa yms.

Uusien arkistokylttien tekoa.



- Näyteikkunoiden pesua sekä isojen esittelykylttien pesua.

- Myytävien ja vuokrattavien kohteiden esille laittoa esittelykyltteihin näyteikkunoihin sekä kohteiden muutoksien teko kyseisiin esittelykyltteihin.

- Paperiroskisten tyhjentämistä.

- Esittelykohteiden/ myytyjen kohteiden asiapapereiden järjestelyä kansioihin.

- Lasi-ovien pesua, neuvotteluhuoneen pöydän siivousta kokouksien jälkeen.

- Paperileikkurin käyttöä esitteiden siistimiseen.

- Word-ohjelman käyttöä ja sillä suunnittelin ja tein firmalle Marjon toiveiden mukaisia uusia oppaita kansineen: mm. Perehdytys asunto-osakkeen myyntiin. Näihin oppaisiin he voivat itse vielä lisäillä joitakin kohtia, ennenkuin ne menevät painoon:)

Tästä vanhasta oppaasta poimin haluttuja kohtia uusiin oppaisiin ja muotoilutoive oli sellainen, että tehtyihin asioihin saa laittaa rastin ruutuun:)


Uusien oppaiden sisältöjen suunnittelua.






Valmiit oppaat kansineen :)


- Suunnittelin ja toteutin vanhan kaavakkeen pohjalta firmalle uuden avainten palautus/luovutuskaavakkeen.


Vanha kaavake

Yksi versio, muokkasin sitten vielä...



















Melkein valmis versio, firman logo puuttuu tästä.. Valmiista unohdin ottaa kuvan :(



- Avustin isännöintipuolen ihmistä arkistoimaan laskuja.

- Tein isännöintipuolen paperitöitä Exel-ohjelmalla.

- Isännöintipuolen yhtiöjärjestyksien arkistointia ja järjestelyä arkistokaappiin.

- Monenlaisten asiapapereiden tulostusta ja arkistointia.

- Kokouksia varten neuvotteluhuoneen tarjottavien esillepano ja kattaus, kahvin/teen keitto.

- Neuvotteluhuoneen siivous kokousten jälkeen.



Viimeisen työviikon torstaina sain töihin tullessani työnantajalta erikoisen pyynnön. Voisinko pitää torstain ja perjantain lomaa ja tehdä ne kaksi päivää vaikka seuraavalla viikolla?
No joustavana työntekijänä muutaman asian selvitettyäni suostuin.
Tosin selvitettävää tuli aika paljon enemmän kuin taas ensin ajattelin...

- Soittelin perhepäivähoitajalle,pystyykö hän vielä hoitamaan perheemme pienintä seuraavalla viikolla?
- Päivähoito-asioista päättävälle henkilölle, ja se sopimus piti myös jatkaa 2 päivän ajalta seuraavalla viikolla.
- Soitin myös miehelleni, saako hän vapaapäivän seuraavan viikon tiistaille? Koska perhepäivä-hoitaja ei pystynyt ottamaan enää kuin 1 ylimääräisen päivän seuraavalla viikolla.
- Lisäksi koulustamme tarvittiin jatkosopimus työssäoppimiseen 2 päivälle seuraavalle viikolle, jotta vakuutukset olisivat voimassa.
- Ja vielä tuli ongelmaa koulutuksen maksajan eli Kelan kanssa, joka katkaisi maksut.
- Yhteydessä olin siis myös useaan otteeseen työvoimatoimistoon, joka oli lähtenyt tukemaan omatoimista aikuisopiskeluani. Lopulta asiat kuitenkin järjestyivät, mutta olipas soppa!



KOKEMUS OLI MIELENKIINTOINEN, tosin en päässyt mukaan asuntonäytöille enkä mukaan päässyt kuvaamaan/ "stailaamaan" myyntiin tulevia kohteita vaikka niin oli työhaastattelussa lupailtu. Se jäi hieman harmittamaan.

Toimistotöitä itsenäisesti sain tehdä, perehdytys oli aika pikainen, johtuen omistajan kiireisestä työtahdista ja siitä, että päällä oli vuoden kiireisin työaika :)
Onneksi minulla on aikaisempaakin kokemusta taloushallinnon töistä. Ja koulussa tietokonetunnilla opituista asioista sekä muistiinpanoista oli iso apu itsenäisessä työskentelyssä.
Mutta niiden töiden myötä opin, miten iso työ on 1 kohteen asioiden selvittämisessä ja papereiden kuntoon laittamisessa ja paljon muutakin kuuluu heidän töihinsä, mitä ei tule edes ajatelleeksi.



Kiitoksena hyvästä työstäni sain työnantajilta kukkia sekä uusia perunoita ja kotiin toimitettiin vielä laatikollinen mansikoita :)

Kiitoskukka :)





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti